endothelial nitric oxide synthase eNOS

مارس 2, 2016

بحث جديد للدكتور محمد صالح – الحمد لله – ولفريق العمل نُشر هذا الأسبوع بمجلة BMC Nephrology
المجلة متخصصة في الطرق البحثية الجديدة في مجال الكُلى
الطريقة الجديدة هنا إننا باستخدام سائل مُعتم جدا يتم حقنه من خلال القلب في فئران التجارب ليحل محل الدم في كل الأوعية الدموية بجسم الفأر ويتحول السائل نتيجة لخواصه للحالة الصلبة. وعند تصوير الكُلى بالاشعة المقطعية microCT يظهر لك كل شبكة الأوعية الدموية بكل تفرعاتها.
في إنزيم اسم endothelial nitric oxide synthase eNOS ده ببساطة إنزيم يصنع أكسيد النيتريك NO طبيعي في الجسم وتحديدا في بطانة الأوعية الدموية..ال NO اساسي في عملية انبساط الأوعية الدموية وبالتالي نقص الإنزيم ونقص ال NO مرتبط بارتفاع ضغط الدم.
الجديد هنا إن احنا لما جبنا فيران مفيش فيها ال gene اللي بيصنع ال eNOS ده..مش بس ضغط دمها عالي..لا كمان وجد خلل في شبكة الأوعية الدموية في الكُلى وبالتالي ممكن ده يكون سبب تاني لارتفاع الضغط في حالة نقص الإنزيم ده.
بواسطة التصوير بال microCT قدرنا نعد ال glomeruli وهي الوحدة المسئولة عن عملية غسيل الكُلى طبيعيا في الجسم…ونقص عددهم يحدث مع أعراض البول السُكري والضغط المزمنة مما يؤدي لفشل الكُلي.
فالجديد هنل إننا قدرنا نصور ونعد عدد الفلاتر الطبيعية دي glomeruli بواسطة ال microCT
وإثبات فعلا إن نقص إنزيم ال eNOS اللي بيحدث كعرض مزمن في الضغط والسكري بيرفع الضغط ليس عن طريق نقص أكسيد النيتريك فقط ولكن عن طريق نقص وخلل في شبكة الأوعية الدموية بالكُلى ونقص في عدد الوحدات المسئولة عن غسيلها اللي هي glomeruli
رابط البحث:
=======
http://www.biomedcentral.com/1471-2369/17/24
للإطلاع على السابق نشره من أبحاث:
======================
https://goo.gl/548UiC
الأبحاث السابقة كاملة:
=============
http://1drv.ms/1O1kw9g

Posted in أخبار, مقالات علمية by Ahmed Youssef